czwartek, 21 marca 2013

Koń fryzyjski

Hi!
 Pomyślałam sobie, że skoro nie było mnie w szkole, nie będę przynudzać o stercie chusteczek do nosa wkoło mojego  łóżka i napiszę posta o koniach.  A tak dokładniej o :

 Fryzach 

 Historia 

Konie te pochodzą z historycznej krainy Fryzji, czyli dzisiejszej Holandii. Jest to rasa koni zimnokrwistych. Ich początki sięgają czasów rzymskich (lata p.n.e. ).


 Wygląd 

Mają ok. 160 cm. wzrostu. Ich charakterystyczną cechą jest zazwyczaj kara (rzadziej spotykana skarogniada) maść oraz bujna grzywa, ogon oraz szczotki pęcinowe

Głowa: szlachetna i sucha, profil prosty lub lekko wklęsły, małe i zagięte uszy, oczy wyraziste.                Szyja: wysoko osadzona i dobrze umięśniona.
Kłąb: dobrze wykształcony, nie może być zbyt płaski ani ostry.
Grzbiet: dość długi, ale nie za długi i dobrze umięśniony.
 Lędźwie: szerokie, krótkie, dobrze umięśnione i związane.
Zad: nie może być zbyt krótki, ogon nie powinien być zbyt nisko osadzony.
Łopatka: ukośna i długa.
Żebra: długie i wysklepione, ale nie beczkowate.
Nogi przednie: długie a odstęp między nimi jest szerokości kopyta, pęcina pod kątem 45 stopni do podłoża.
Nogi tylne:  staw skokowy pod kątem 150 stopni a pęcina 55 stopni. Wszystkie stawy mocne i czyste.
Kopyta duże, preferowany róg dobrej jakości.



 Wykorzystanie 


Dzisiaj konie te wykorzystuje się na wiele sposobów:
*jako konie spacerowe
*jako koń zaprzęgowy
*do ujeżdżenia 
* do hipoterapii 
*do jazdy wierzchem dla osób o wysokim stopniu niepełnosprawności



 Chody  

*Stęp - sprężysty i silny
* Kłus - zamaszysty, z silnym odbiciem zadu, ma sprawiać wrażenie lekkości, musi być wyraźna faza zawieszenia z mocnym zgięciem w stawach;
* Galop - rytmiczny, okrągły, z zadu


Tak więc fryzy są moją ulubioną rasą koni nie wiem sama czemu. Może to przez ich wygląd, albo przez ich grację w poruszaniu się. W każdym bądź razie mam nadzieję, że post wam się podobał. chcecie więcej postów takiego typu?? 
         Papa ^^

W napisaniu tego posta pomogła mi: wikipedia ♥ 

1 komentarz:

Pod postem zostaw swoją opinię, mam nadzieję, że komentarz będzie się tyczył głównie posta, Dziękuję! :)